اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

فرمانده انتظامی رفسنجان:

رشد بزهکاری حاصل حاشیه‌نشینی است

فرمانده انتظامی شهرستان رفسنجان رشد بزهکاری را یکی از پیامدهای حاشینه‌نشینی دانست.

رشد بزهکاری حاصل حاشیه‌نشینی است

به گزارش خبرگزاری فارس از رفسنجان، این شهرستان قرار بود به شهر بدون متکدی تبدیل شود، اما نشست و برخاست‌های مسؤولان شهرستان به حرف بسنده شد و طرح "رفسنجان شهر بدون متکدی" ناقص ماند و روز به روز شاهد حضور متکدیان و کودکان کار و پدیده‌های دیگری هستیم

نصرالله عباسی فرمانده انتظامی شهرستان رفسنجان در نشست امروز در محل فرمانداری رفسنجان با بیان قوانین و اصول مقابله با پدیده تکدی‌گری و پیامدهای آن اظهار داشت: محیط که نابسامان شود، ناهنجاری‌های اجتماعی پدید می‌آیند و این یعنی مسؤولان این وضعیت را قبول دارند و پذیرفتند که باید متکدی، کودک خیابانی، کودک کار و سایر پدیده‌ها وجود داشته باشد.

وی به برخی پیامدهای حاشیه‌نشینی که بر اثر مهاجرت به وجود می‌آید اشاره کرد و توضیح داد: آسیب‌های اجتماعی، رشد بزهکاری، موادمخدر، فساد اخلاقی اعتیاد، سرقت، کودکان کار، سرایت انواع بیماری‌ها و ... جزئی از پیامدهای حاشیه‌نشینی است.

وی بیان کرد: پدیده تکدی‌گری و حاشیه‌نشینی باید درمان و پیشگیری شود، اینکه عادت به گفتن فرهنگ‌سازی کنیم و باز هم می‌بینیم پدیده‌ها وجود دارد، یعنی راضی به وضع موجود هستیم.

عباسی با بیان اینکه اگر بخواهیم می‌توانیم از بسیاری از نقاط کشور بهتر باشیم، چرا که پیش‌ زمینه این خواستن اتحاد و همدلی هست که داریم، افزود: خیلی جاها شاید نخواستیم که شاهد این موضوعات هستیم.

وی با اشاره به اینکه تکدی‌گری با ساختارهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی هر جامعه در ارتباط است، تصریح کرد: فعالیت اجتماعی و کار فرهنگی بر کار انتظامی و مقابله مقدم است.

فرمانده انتظامی شهرستان رفسنجان در ادامه متکدیان را در رفسنجان از دو طیف بومی و غیربومی که اتباع هستند، نام برد و گفت: با طیف خارجی راحت می‌شود مقابله کرد.

وی تأکید کرد: بخش زیادی از سرقت‌های جزء از مغازه‌ها و خودروها کار بعضی از متکدیان معتاد است، معتادان متجاهر حاوی ده‌ها پیام منفی اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی و ... برای کشور هستند.

عباسی خاطرنشان کرد: متکدیان به دلیل نیازمندی مورد سرزنش قرار نمی‌گیرند، بلکه نسبت به آنها ترحم هم می‌شود، آن‌ها از دسترنج دیگران بهره می‌برند بدون آنکه کاری انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه نباید کارمان را گردن یکدیگر بیندازیم و بگوییم تکدی‌گری امری طبیعی است، افزود: در قضایای مهم نباید شانه خالی کنیم باید به ریشه‌ها، شیوه‌ها، انگیزه و راه‌های رفع تکدی‌گری نظر داشته باشیم.

عباسی اذعان کرد: برابر ماده 182 و 713 قانون مجازات اسلامی تکدی‌گری جرم است یعنی نشان می‌دهد ما خلأ قانونی در این رابطه نداریم، بلکه عزم راسخ نیاز است، اگر برای رفع برخی موارد از جامعه انگیزه نباشد باید هزینه کنیم، بنابراین ارگان‌های متولی باید زمینه را فراهم کنند و همچنین توسط دستگاه‌های متولی با مهارت‌آموزی از چرخه ارتکاب به جرم خارج شوند.

فرماندار رفسنجان هم بر پاکسازی شهر از متکدیان با توجه به نزدیکی به سال نو و ورود میهمانان نوروزی به شهرستان تأکید کرد.

محمد مختاری معاون خدمات شهری شهرداری رفسنجان از جانمایی محلی برای گرمخانه کارتن‌خواب‌ها خبر داد و اظهار کرد: این گرمخانه در 150 مترمربع با سرویس بهداشتی و حمام برای خانم‌ها و آقایان راه‌اندازی می‌شود.

وی بیان داشت: در بحث جمع‌آوری متکدیان شهرداری آماده و پای کار است.

معاون خدمات شهری شهرداری رفسنجان یادآور شد: گرمخانه برای کارتن‌خواب‌ها ابتدای سال 98 آماده خواهد شد.

حسین رئیسی‌نژاد دادستان عمومی و انقلاب رفسنجان با بیان اینکه معتادان و کودکان کار چهره شهر را زشت کردند، اظهار داشت: تا زمانی که فکری برای مشکل اقتصادی این طیف نشود ریشه‌کن نمی‌شوند.

وی بر داشتن برنامه‌ای مدون جهت ساماندهی متکدیان با حضور کارشناسان تأکید کرد و بیان داشت: این برنامه باید به گونه‌ای باشد که با تغییر مسؤولان هم ادامه داشته باشد.

انتهای پیام/80016/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول